Athena aposta per acostar la universitat al món empresarial des d’una vessant més experimental, vivencial i professional posant en valor aquelles metodologies participatives que situen l’alumnat com a protagonista de la seva pròpia transformació. Es fomenta un ensenyament-aprenentatge que aposta per la incentivació de la creativitat i la innovació a partir de la combinació d’instruments pedagògics propis de la formació presencial, de la formació e-learning, de la comunicació i interacció pròpies de l’educació empresarial
(la presa d’iniciativa i de decisions intuïtives, networking, identificació d’oportunitats, solucions creatives a problemes, innovació, pensament estratègic, habilitats personals i efectives…) a partir de metodologies participatives pròpies de les arts escèniques com el Teatre de l’Oprimit i el Treball de Processos Processos (TP) com a mètode interdisciplinari que ofereix actituds i eines per a facilitar la transformació i el creixement tant a nivell individual com col·lectiu, treballant en la gestió de conflictes i problemes psicològics, físics i socials.
Emprenedoria, arts escèniques i ocupació (Universitat Pompeu Fabra)
Emprenedoria, arts escèniques i ocupació ha estat una proposta d’un curs lúdic, singular, experimental, lleugerament desviat dels estàndards… Una aventura empresarial. Un curs participatiu i de caràcter multidisciplinari que ha combinat continguts teòrics amb recursos de l’e-learning i certes dinàmiques del teatre de l’oprimit. Empresa i teatre. L’aula convertida en una empresa i un escenari. Els alumnes adoptant rols. Un simulacre d’entorn laboral ideat per haver de pensar, reaccionar i actuar en situacions anàlogues a les que es donen en el món empresarial.
El Teatre de l’Oprimit és una corrent teatral basada en la idea de portar a l’acció principis de transformació social. L’activitat teatral esdevé una eina d’anàlisis de problemàtiques socials amb la finalitat de trobar alternatives o construir estratègies col·lectives per canviar la realitat, un recurs amb un immens potencial pedagògic i amb prou versatilitat com per ser exportat a un context emprenedor. Les tècniques, els jocs, les dinàmiques i els exercicis característics del Teatre de l’Oprimit ens han ofert un acompanyament pedagògic com eines útils que han ajudat a potenciar el paper actiu dels alumnes, donant-los suport a l’hora de promoure els seus valors personals i emprenedors.
Hem convertir l’aula en un espai d’acció, expressió i reflexió. En una ficció empresarial. Els propis alumnes han creat una empresa de consultoria a través de la xarxa d’empreses simulades de la plataforma SEFED (Fundació Inform). Aquesta empresa fictícia, ConsulTOupf ha funcionat com una empresa real. Els alumnes han viscut l’ambient laboral i una trama de relacions personals, s’hi ha realitzat tràmits i operacions, s’han pogut establir vincles amb xarxes i clients, s’hi ha comptabilitzat, liquidat i gestionat. Tal i com si es tractés d’una situació real de treball, tot i que sense riscos a assumir.
Rere aquesta metodologia d’aprenentatge innovadora hi hagut un projecte docent i conscient dirigit a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria, a desenvolupar la creativitat, a adquirir experiència i recursos, a promoure habilitats (lideratge, capacitat de negociació emocional, resolució de conflictes, presa d’iniciatives, decisions intuïtives, eficàcia personal…) i a treballar els aspectes emocionals, a donar visibilitat a tot allò intangible que sol actuar entre la persona i l’empresa. Al cap i a la fi, l’empresa són persones. I les persones són conductes. I les conductes són rols i interpretació.
Emprenedoria, arts escèniques i ocupació
Educació en l’ocupabilitat. Una proposta interdisciplinària per a estudiants de grau i de postgrau
Amb el suport de:
39 PlaCLIK 2016-2017.
Modalitat: A. Projecte d’Innovació en el Model Educatiu.